Ivalo-televisiosarjaan tarvittiin auto, jota ei ole olemassa ja joka ei saa muistuttaa mitään nykyautoa. Muodonmuutos muokkasi vanhasta diesel-Audista modernin Pharadan, joka sarjan juonen mukaan toimii sähköllä ja on osin itseohjautuva. Vaikka projekti oli kaikin puolin meille täysin poikkeuksellinen, yhtymäkohtia tavanomaisempaan muotoiluprojektiin oli useita.
Televisiosarja Ivalon kolmannen kauden juoneen liittyy keskeisesti huippusalainen sähköauton prototyyppi, joka yritetään kaapata. Sarjaa varten luotiin kuvitteellinen automerkki Pharada. Kuvauksia varten piti suunnitella ja rakentaa auto, jollaista ei oikeasti ole olemassa mutta joka toimii ja jota voi ajaa.
Sarjan tuottaneen Yellow Film & TV -tuotantoyhtiön lavastaja Toni Kari oli kuullut, että Muodonmuutoksella on vankka kokemus sekä liikkuvien laitteiden muotoilusta että tulevaisuuden konseptien luomisesta, joten hän otti yhteyttä meihin. Kun Toni ja sarjan ohjannut Juha Lankinen olivat tutustuneet töihimme ja nähneet protostudiomme, he vakuuttuivat, että kykenisimme tuottamaan kansainvälisen tuotannon laatuvaatimukset täyttävän kuvausauton.
Saimme siis suunnitella ja toteuttaa Pharada VX06 -mallin, mutta se piti tehdä muokkaamalla jokin olemassa oleva automalli tulevaisuuden auton näköiseksi. Muutostyöt piti tehdä siten, että autoa voi kuvata ulkoa ja sisältä, sekä paikallaan että liikkeessä. Ajokelpoisen ja sisätiloiltaan valmiin auton luominen tyhjästä olisi ollut budjetti- ja aikataulusyistä mahdotonta.
Vaikka yksittäisen kuvausauton suunnittelu ja rakentaminen oli meille kaikin tavoin poikkeuksellinen projekti, siinä oli monia yhtymäkohtia tavanomaisempiin muotoiluprojekteihin.
Muotoiluprojekteissa on nimittäin tyypillisesti aika tarkasti määritellyt puitteet, joiden rajoissa pitää pystyä keksimään parhaat mahdolliset ratkaisut, jotka ovat vieläpä kustannustehokkaasti toteutettavissa. Samaten uusien tuotteiden muotoilussa pitää hallita satoja yksityiskohtia ja kehittää uusia teknisiä ratkaisuja, joilla suunnitelmat voidaan toteuttaa. Ja kaikki tämä olisi syytä tehdä siten, että asiakas yllätetään positiivisesti.
Keksitään parhaat mahdolliset ratkaisut tiukoissa raameissa
Pharada VX06 -projekti käynnistyi lavastaja Tonin hahmottelemista luonnoksista, joissa kuvattiin pääpiirteittäin, millaista autoa sarjaan haluttiin. Toteutettavan ajoneuvon piti olla autonomiseen ajoon kykenevä sähköauto, joka on tulossa tuotantoon vasta parin vuoden kuluttua.
Pharada VX06 -auton aihioksi valikoitui vuosimallia 2011 oleva Audi A6.
Ehkä merkittävin suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttanut reunaehto oli, ettei autoon saanut tehdä mitään pysyviä muutoksia. Auto oli tuotantoyhtiöllä vain lainassa, joten kaikki pelti- ja lasipinnat tuli säilyttää ehjinä ja kaikki irrotetut osat piti pystyä kiinnittämään alkuperäisille paikoilleen kuvausten jälkeen.
Punnittuamme eri vaihtoehtoja päädyimme muokkaamaan Audista Pharadan käyttämällä koripintojen päälle kiinnitettäviä kappaleita ja erilaisia teippauksia. Muutosten toteuttamisessa hyödynnettiin enimmäkseen 3D-mallinnusta ja osien tulostamista.
Muotoilun näkökulmasta suurin haaste oli häivyttää kaikki Audille tunnusomaiset piirteet ja luoda Pharada. Auton etupää valoineen, maskeineen ja aukotuksineen on ehkä merkittävin auton ulkonäköä ja tunnistettavuutta määrittelevä elementti.
Pharadan keulan luomisessa piti pohtia melko paljon, miten muotoilla maski sähköautoille tyypillisesti umpinaiseksi mutta samalla varmistaa konepellin alla piilevän polttomoottorin tarvitseman jäähdytysilman saanti. Ratkaisuksi löytyi ilman ohjaaminen jäähdyttimelle puskurin alapuolelta. Rehellisyyden nimissä toivoimme myös rapsakoita pakkasia kuvauspäiviksi.
Valojen toteutuksessa hyödynnettiin osin Audin vakiovalot. Lähivalot pilkottavat hieman valonauhan päissä, ja myös vilkkujen valot näkyvät niitä käytettäessä.
Keulan ohella auton ulkonäköön vaikuttavat sen massoittelu ja siluetti. Koska Audin koria ei saanut muokata eikä pilkkoa, niitä piti muokata muilla keinoilla.
Kuvauksia varten myös auton sisätiloista piti piilottaa tunnistettava audimaisuus ja loihtia tilalle pharadamaisuus. Sisätiloihin päti sama tiukka yleisohje kuin auton koriin: niihin ei saanut tehdä mitään pysyviä muutoksia. Auton sisustan muokkauksessa keskityttiin kojelautaan ja keskikonsoliin. Kojelaudan toiminnot ja hallintalaitteet säilytettiin koskemattomina, sillä auton piti pysyä ajokuntoisena.
Videolta näkee hyvin, miten Audin keulan muodot häivytettiin uusilla osilla.
Sovitetaan sadat yksityiskohdat kokonaisuuteen
Muotoiluprojekteissa on aina satoja yksityiskohtia, jotka pitää sovittaa yhteen. Näin oli myös Pharadan kohdalla, jonka muokkauksessa piti keksiä ratkaisu mitä yllättävimpiin asioihin.
Yksi mielenkiintoinen pähkinä purtavaksi olivat esimerkiksi pakoputket. Pharada VX06 esittää sähköautoa, mutta aihiona käytetyssä Audissa on kolmelitrainen dieselmoottori. Tiesimme, että autoa kuvattaisiin myös takaapäin, joten pakoputkia ei voinut jättää näkyville. Onneksi saimme luvan pätkäistä pakoputket lyhyemmiksi, vaikkei itse auton rakenteisiin muuten saanut kajota. Pakoputkien jättämät aukot peitettiin kansilla ja lyhennettyjen pakoputkien päihin kiinnitettiin ohjaimet, jotka johtavat pakokaasut peitekansien ohi.
Yksikään projekti ei suju ilman yllättäviä tilanteita. Tässä projektissa esimerkiksi auton nimi muuttui Faradasta Pharadaksi, kun auto oli jo luovutettu YellowFilmille. Auton takapään mallimerkintä olikin muutettava lennossa vanhan logon peittävällä kilvellä. Kaikeksi onneksi etupäässä ja ratin keskiössä olevan tyylitellyn F-kirjaimen pystyi mieltämään myös P-kirjaimeksi.
Mietitään aina kustannustehokkuutta
Vaikka Pharada oli yksittäinen projekti eikä sarjatuotantoon menossa oleva tuote, kustannuksia oli mietittävä herkeämättä. Mahdollisimman näyttävää ja aidon oloista autoa vasten piti koko ajan puntaroida, miten paljon erilaisiin toteutuksiin ja työvaiheisiin voi uhrata aikaa tai millaisia teknisiä ratkaisuja voidaan budjetin raameissa toteuttaa.
Kustannustehokkuuden nimissä autosta piti jättää pois ominaisuuksia, joita siihen alun perin kaavailtiin. Alkuvaiheessa pohdittiin esimerkiksi autonomiseen ajoon tarvittavien antureiden, kameroiden ja tutkien toiminnan korostamista näyttävillä valoefekteillä. Teimme kokeiluja erilaisilla ledivalonauhoilla, mutta niiden kehittely olisi haukannut liian suuren osan lavastebudjetista, joten valotehosteet päätettiin suosiolla jättää tehtäväksi sarjan jälkituotannossa.
Se toimii!
Tiukasta aikataulusta huolimatta Pharada valmistui ajallaan, todettiin koeajoilla toimivaksi ja kuljetettiin kuvauksiin.
Pharadan koeajot Muodonmuutoksen pihalla.
Ennen kuvauksia jännitimme osien kestävyyttä ja paikallaan pysymistä, sillä autoa kuvattiin sekä paikallaan että todella kovassa vauhdissa. Osien hajoaminen tai irtoaminen olisi ollut turmiollista, sillä varaosia ei ollut – ja vaikka olisi ollutkin, ei niiden vaihtaminen olisi ollut mikään pikku juttu. Tarvittaessa olisimme lähteneet paikan päälle keksimään luovat ratkaisut auton korjaamiseksi. Sitä ei onneksi tarvinnut tehdä, sillä Pharada selvisi rankoista kuvauksista vaurioitta.
Pääsimme seuraamaan kuvauksia, mikä oli sekä kiinnostavaa että opettavaista. TV-sarjan tekeminen muistuttaa monin tavoin muotoilua: pitää sopeutua muuttuviin tilanteisiin, kehittää luovia ratkaisuja pakon edessä ja tarvittaessa jopa improvisoida.
Kaiken kaikkiaan Pharada-projekti tuntui ajoittain kuin olisimme olleet mukana tosi-tv-sarjassa. Työtä tehtiin paineen alla, rahaa oli niukasti ja monenlaiset yllätykset vaativat nopeaa reagointia ja ketterää toimintaa. Protostudiollamme painettiin pitkää päivää, mutta onneksi reality-sarjoille tyypilliseltä dramatiikalta henkilösuhteissa vältyttiin.
Tutustu protostudioomme.